De Iveco Eurocargo is niet een vrachtwagen om heel Europa te doorkruisen: het kan wel, maar hij is meer geschikt voor middellange afstanden. Ook is de Eurocargo tegenwoordig veel te zien in het distributietransport. Maar waarom is juist de Eurocargo zo populair? De Eurocargo is klein maar krachtig, ziet er goed uit en heeft veel laadvermogen. Als je deze combinatie van voordelen afzet tegen de nadelen (die er nauwelijks zijn) kom je tot de conclusie dat deze vrachtwagen een zeer geslaagde zet is van het Italiaanse Iveco, met een kwaliteit waar AnsaldoBreda nog wat van kan leren.

De motor

De Iveco Eurocargo maakt gebruik van een Tector-motor, een krachtige motor met hoge koppelwaarden. Bovendien blijft de Tector-motor bij verschillende toerentallen op een hoog niveau. Ook kenmerkt deze motor zich door zijn relatief lage brandstofverbruik en lage uitstoot van giftige gassen. De motor is verkrijgbaar in zeven verschillende vermogens, variërend van 140 tot 300 pk. Dankzij de SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) wordt het verbruik van brandstof aanzienlijk verlaagd, en dat is gunstig voor de portemonnee én het milieu.

Veiligheid

Veiligheid is een belangrijke zaak, voor zowel de chauffeur als de werkgever. En dat gaat verder dan alleen de ontwikkeling van steeds betere veiligheidssystemen. De cabine van de Eurocargo is zo ontworpen dat ze de chauffeur meer veiligheid biedt bij een ongeluk, waardoor de kans op dodelijk letsel afneemt. Bovendien is de wegligging van de Eurocargo zodanig dat de kans op ongevallen nog verder wordt gereduceerd.

Comfort

Een chauffeur die comfortabel in zijn truck kan rijden, voelt zich niet alleen prettiger, maar het hogere comfort zorgt ook voor een beter concentratievermogen en dus voor meer veiligheid. Ergonomie wordt steeds belangrijker, en dat is goed te zien in de cabine van de Eurocargo. De stoelen zijn ergonomisch ontworpen, zodat fysieke ongemakken zoveel mogelijk worden voorkomen. Bovendien is de rijpositie verbeterd voor een optimaal zicht op de weg en een goede controle over de truck. Ook fijn voor de chauffeur: het stuurwiel en de stoelen zijn verstelbaar.Bovendien is ervoor gezorgd dat de chauffeur niets te kort komt qua opbergruimte. Geen deel van de cabine blijf onbenut; alles heeft een functie. Er kan ook gebruik worden gemaakt van het bedieningspaneel, waarop bijvoorbeeld navigatie kan worden geïnstalleerd. Bovendien kunnen op het paneel alle parameters, zoals snelheid, worden weergegeven, zodat de bestuurder altijd over voldoende informatie beschikt.
Naar boven