Wie aan Italië denkt, denkt aan ‘la dolce vità’ (het zoete leven), pasta, met wijngaarden beklede heuvellandschappen en betoverende steden als Florence en Sienna. De flamboyante Italiaan, verslaafd aan mode, design en snelle auto’s, steekt zijn adoratie voor merken als Ferrari en Lamborghini niet onder stoelen of banken. Dat het land ook vrachtwagens produceert, ligt misschien minder voor de hand. De Italiaanse Iveco Stralis, door 25 toonaangevende magazines gekozen tot ‘International truck of the year 2013’, verdient echter net zoveel bewondering als de snelheidsmonsters uit Maranello.

Patent

Gedwongen door de Europese regelgeving ontwikkelen truckfabrikanten steeds schonere, zuinigere motoren en technologieën, zoals EGR. Dit systeem voert uitlaatgassen terug richting verbrandingskamers, waar ze de verbrandingstemperatuur verlagen, wat resulteert in een lagere uitstaat van NOx (stikstofoxide en -dioxide).FPT Industrial, Iveco’s motorenleverancier (Fiatgroep), ontwikkelde een alternatief om de NOx-uitstoot te beperken en kwam met het inmiddels gepatenteerde High Efficiency SCR (HI-eSCR)-katalysatorsysteem. Deze oplossing zorgt niet alleen voor een NOx-reductie van maar liefst 95%, waar het EGR-systeem ‘slechts’ 30% haalt, maar ook voor extra brandstofbesparing en betere prestaties. Dit systeem is gekoppeld aan een nieuwe Euro 6-cursormotor, voorzien van common rail-technologie. Deze krachtbron is leverbaar in een 9 liter- (400 pk) en 11 liter-uitvoering (460 pk).Brandstofkosten vormen slechts een onderdeel van de totale kosten. Iveco biedt de Straliskoper daarom een geïntegreerd dienstenpakket met o.a. programmagestuurde assistentie, vlootbeheer en chauffeurstraining voor zuinig rijgedrag. Voor de Stralis Hi-Way, bestemd voor internationaal vrachtverkeer, claimt Iveco een kilometerkostprijsreductie tot 4%.Zoals het een Italiaans merk betaamt, heeft Iveco deze noviteiten verpakt in een Stralis die er met zijn nieuwe, grotere grill niet alleen stoer uitziet, maar dankzij zijn aerodynamische, ronde vormen ook vriendelijk oogt. In de cabine is een ergonomisch sterk verbeterd dashboard te vinden, voorzien van de nieuwste en meest geavanceerde telematica- en verkeersveiligheidssystemen. Kortom, ook op technologisch en bedrijfseconomisch vlak geven de Italianen blijk van hun inventieve en creatieve kunnen.

Italiaanse mode

De Italiaanse transportondernemer, die niet alleen van maatpakken houdt maar ook qua vrachtwagentechniek modebewust is, zal de Stralis graag aan zijn vloot toevoegen. En, dol op hun eigen merken, zal deze Italiaanse Truck of the Year in eigen land ongetwijfeld een verkoopsucces worden. De Europese markt zal ook hier de Italiaanse mode ongetwijfeld op de voet volgen.Dat de milieuvriendelijke rijeigenschappen van de Iveco Stralis een steentje bijdragen aan het behoud van het prachtige Italiaanse landschap, is mooi meegenomen.
Naar boven