Liebherr: de grootste kraanbouwer ter wereld

De Liebherr Groep is een Zwitserse fabrikant van grote machinerie. De groep bestaat uit meer dan 130 bedrijven verdeeld in 10 divisies: aardeverplaatsing, ontmijning, mobiele kranen, torenkranen, betontechnologie, maritieme kranen, luchtvaart en transportsystemen, machinegereedschap en automatisaties, huishoudtoestellen, en componenten.   Die activiteiten stellen wereldwijd meer dan 41000 mensen tewerk en creëren een jaarlijkse opbrengst van 8,8 biljoen € (2014). Sinds 2007 omvat de groep het grootste kraanbedrijf en is het de leverancier van de zwaarste graaf- en mijnmachines ter wereld.

De geschiedenis van Liebherr

Liebherr wordt opgericht in 1949 door Hans Liebherr, in Kirchdorf an der Iller, Baden-Württemberg, Duitsland. Vandaag de dag is het bedrijf nog steeds in handen van zijn dochter Isolde en zijn zoon Willi. Samen met verschillende andere familieleden bekleden zij actief de voornaamste functies in het bedrijfsmanagement.   Vader Hans zelf begint als bouwer van betaalbare torenkranen en breidt even later uit naar vliegtuigonderdelen (het bedrijf is nog steeds een voorname leverancier van Airbus Europa) en elektronica (in eerste instantie koelkasten en diepvriezers voor commercieel en huishoudelijk gebruik).

Liebherr mijlpalen en innovaties

Het ontstaan van Liebherr is onlosmakelijk verbonden met de uitvinding van de torenkraan, in 1949. In het naoorlogse Duitsland moet alles heropgebouwd worden en Hans heeft in het zuiden van het land het bouwbedrijf van zijn ouders overgenomen. Al snel ziet hij de behoefte aan betere gereedschappen en machinerie om de zware herstelwerken te kunnen faciliteren. Samen met een team van ingenieurs en vakmensen ontwikkelt hij hiervoor de eerste mobiele torenkraan. De TK 10, die eenvoudig getransporteerd en opgesteld kan worden, is meteen ook het eerste product van de Hans Liebherr Maschinenfabrik.   Tussen 1952 en 1954 breidt het aanbod constructiemachinerie zich snel uit. Wanneer Hans in 1953 een kabelgraver moet ontlenen, merkt hij de povere kracht/gewicht-verhouding van de machine op. Acht maanden later presenteert hij de eerste hydraulische graver van Europa, de L300, die 4 keer zo licht is als de bestaande machines. Een jaar later wordt de eerste Liebherr koelkast gebouwd; in 1956 verdiept het bedrijf zich verder in de productie en het transport van beton vanuit nieuwe fabrieken in Bad Schussenried.   In 1958 wordt de eerste buitenlandse fabriek geopend in Killarney, Ierland, waar aanvankelijk torenkranen worden gebouwd. Het eerste niet-Europees bedrijf komt er in de jaren 1960 in Zuid-Afrika. De luchtvaartactiviteiten starten in 1960 en verlopen sinds 1996 via Liebherr-Aerospace Lindenberg GmbH.   In 1964, na meer dan 30 patenten voor torenkranen, een 20-tal voor hydraulische gravers en meer dan 12 voor betonmixers, ontvangt Hans een eredoctoraat. Benevens technologische verwezenlijkingen zijn het vooral de bedrijfsprestaties die zo bekroond worden door de Technische Universiteit van Aken.   In 1977, temidden van een belangrijke bedrijfsherstructurering, wordt de eerste mobiele terreinkraan gecreëerd, LTM 1025 genaamd. De kraan kan ingezet worden op de rijbaan of op moeilijke terreinen en heeft een telescopische arm van 24 m. De laadcapaciteit van 25 ton maakt tal van nieuwe toepassingen mogelijk. Samen met zijn opvolger, de LTM 1030, creëert de LTM 1025 zo een volledig nieuw concept, dat in de sector op heel wat erkenning kan rekenen. De omzet- en exportomvang van het bedrijf groeien aanzienlijk in de eerstkomende jaren en vormen een prima voorbereiding van de 40ste bedrijfsverjaardag in 1988.   Oprichter Hans sterft in 1993 op 78-jarige leeftijd en het bedrijf wordt nu overgenomen door zoon en dochter. Zij richten zich in de eerste plaats op de verdere internationalisering en uitbreiding. In 1996 komt er een eerste joint venture in China; in 1997 spreiden ze de enorme bedrijfskennis op het gebied van verwarming en airconditioning uit over zowat alle denkbare industrietakken, vertrekkend vanuit bestaande systemen voor luchtmanagement in vliegtuigen en helicopters.   Recente jaren staan dan weer in het teken van een doorgedreven specialisatie met betrekking tot alle mogelijke betonbewerkingen en -transport. Er wordt onder andere een opvallende joint venture met de Rolls Royce afgesloten.

Bekende Liebherr modellen

Hierboven werd al een aantal bekende Liebherr machines vermeld. Het aanbod van deze fabrikant is uiterst divers en omvat aardebewegers, mijnmachines, alle mogelijke (mobiele) kranen, machines voor diepe fundering, betonbehandeling en materiaalbehandeling, havengereedschappen, machinegereedschappen, automatische systemen, huishoudtoestellen (koelkasten en vriezers), luchtvaartuitrustingen, hotels, en verschillende mechanische, hydraulische, elektrische en elektronische componenten en subcomponenten.   In 2015 levert het bedrijf de grootste mobiele havenkraan ter wereld af, de LHM 800, die gebruikt wordt in Rusland. De dimensies en prestaties van deze kraan zijn uniek, met onder andere een liftcapaciteit van 308 ton en een boom tot 36 meter lang, waardoor schepen met een breedte tot 22 containerrijen efficiënt kunnen worden geladen/ontladen. Dankzij het Pactronic hybride rijsysteem kan deze kraan tot 2300 ton bulkladingen verwerken in een uur, een nieuw record in de sector.   Naast de grootste mobiele havenkraan heeft het bedrijf ook de krachtigste en hoogste kruipkraan ter wereld, de LR 13000. Deze kraan heeft een hijscapaciteit van 3000 ton en een maximale trekhoogte van 248 meter. Ze wordt mogelijk gemaakt door de toevoeging van een extra arm van 126 meter aan de hoofdboom van 120 meter. De hoogte van het chassis levert nog eens 2 meter op, zodat de totale hijsstructuur 248 meter bedraagt. De maximale hijslengte is 245 meter en de totale ballast bedraagt 1900 ton, waaronder 1500 ton tegengewicht.   Tot slot zijn ook de grootste mijn- en graafmachines Liebherrs, waaronder laders, gravers en extreem grote storttrucks. Na de BelAZ 75710 is de T 282 B hier 's werelds grootste. In 2007 mag de LTM 11200-9.1, een mobiele kraan met 9 assen en een telescopische boom van 100 meter, de sectorprijs voor Ontwikkeling van het Jaar ontvangen als het krachtigste exemplaar in zijn soort ter wereld.
Naar boven