De TGX is het vlaggenschip van het Duitse MAN. Hij is gemaakt om zware vrachten over lange afstanden moeiteloos en veilig te vervoeren. Design speelt een steeds belangrijkere rol bij het ontwerpen van trucks. Aerodynamica en ergonomie zijn de sleutelwoorden, want door kleine verbeteringen op dit vlak kan de efficiëntie van het voertuig aanzienlijk worden verhoogd. Zo wordt veel brandstof bespaard, wat goed is voor de portemonnee én het milieu.

Motor en laadvermogen

De MAN TGX bespaart tot wel 3 liter brandstof per 100 kilometer. Dit is mede te danken aan de zuinige Common Rail-motoren. Deze zescilinders kunnen variëren in kracht van 360 tot 480 pk. Dat zijn geen lichte motoren en het vervoer over lange afstand is dan ook geen probleem voor de TGX. Het brandstofverbruik wordt nog meer teruggedrongen door het efficiënte uitlaatgassysteem met de Common Rail-technologie. Ook de uitlaatgasrecirculatie (AGR), selectieve katalytische reductie en het dieselpartikelfilter dragen hun steentje bij aan het verminderen van de uitstoot van giftige gassen. Dankzij een sterk chassis is de TGX in staat vrachten tot wel 28 ton te vervoeren. Omdat MAN hiermee enkele geduchte concurrenten aftroeft, is de TGX erg aantrekkelijker voor bedrijven.

Veiligheid en comfort

Bij elke nieuwe versie van de MAN TGX worden meer veiligheidsmaatregelen getroffen, zowel aan de binnen- als buitenkant van de truck. Door geen brandbare materialen te gebruiken bijvoorbeeld; de veiligheid zit dus ook in kleine dingen.De wegligging van een vrachtwagen is essentieel voor het veilige verloop van de reis. De truck moet tegen een stootje kunnen, en dat is bij de TGX zeker het geval, zo blijkt. De TGX rijdt lekker en is goed manoeuvreerbaar. Ook met de veiligheid in de cabine zit het wel snor. De ergonomische stoelen zitten verrassend goed en zijn ook nog eens gemakkelijk verstelbaar. Veiligheid zit namelijk niet alleen in het voertuig zelf, ook het comfort van de chauffeur is van groot belang. Als de bestuurder ontspannen zit, kan hij zich beter op de weg concentreren en neemt de kans op ongevallen af. Ook is er een multifunctioneel stuurwiel aanwezig. Ter aanvulling bevinden zich in de cockpit alleen knoppen met niet-verblindende indicaties. De chauffeur heeft de beschikking over meerdere veiligheidssystemen, die informatie verzamelen en bijvoorbeeld de directe afstand tot zijn voorligger signaleren. Als de bestuurder een voorligger te dicht nadert, geeft het systeem een signaal af, zodat de chauffeur tijdig kan corrigeren.
Naar boven