De vrachtauto: al meer dan een eeuw een trouwe partner

De allereerste vrachtauto

Hij reed nog niet gemakkelijk, maar de eerste vrachtauto stamt al uit 1856 en werd aangedreven door stoom. Het duurt daarna nog 37 jaar, voordat de Nesselsdorfer Wagenfabrik uit Tsjechië een vrachtwagen met benzinemotor ontwikkelt. In 1919 verandert deze fabriek zijn naam overigens in het bekendere 'Tatra'. Vier jaar eerder heeft autofabrikant MAN als eerste dieselmotoren in vrachtwagens ingebouwd. Daar blijft het niet bij, want dit automerk werkt samen met de uitvinder van de dieselmotor, Rudolf Diesel, aan een verbeterde versie van deze motor. Daarnaast ontwikkelt MAN voor de vrachtwagen ook een betere cabineruimte.Ook het Nederlandse vrachtwagenmerk DAF heeft veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de vrachtauto, en heeft zich daarbij o.a. gefocust op de turbocompressor. In de loop der jaren is er door fabrikanten steeds meer aandacht besteed aan het comfort voor de chauffeurs, bijv. door de introductie van de kantelcabine en het frontstuur. Zo komt DAF in 1962 voor de vrachtauto met een slaapcabine.

Het comfort van de hedendaagse vrachtauto

Behalve een goed bed kunnen chauffeurs vandaag de dag veel meer verlangen van hun cabine. Airconditioning en een goed klinkend audio systeem zijn natuurlijk belangrijk. Maar autofabrikanten hebben zich ook toegelegd op het bewerkstelligen van een optimale bestuurbaarheid van de vrachtwagen. Daartoe wordt de vrachtauto voorzien van een goede vering, stuurbekrachtiging en cruise control. Het laden en lossen van de vrachtauto kan worden vereenvoudigd door automatische laad- en lossystemen. Daarnaast wordt er mede dankzij EU-regels ook steeds meer rekening gehouden met milieuvriendelijk rijden.

De energiezuinige vrachtauto

Evenals van de personenwagen, worden ook van de vrachtauto hybride versies gemaakt. Zo heeft bijv. het Zweedse automerk Volvo met de Volvo FE hybride het brandstofverbruik en de kooldioxide-uitstoot verminderd tot wel 30%. En ook Renault heeft een hybride vrachtauto ontwikkeld. Verder bestaan onder vrachtautofabrikanten initiatieven om het rijden op aardgas of elektriciteit te bevorderen. De Nederlandse vrachtautofabrikant DAF bijv., legt zich toe op het gebruik van aardgas voor de vrachtwagen.
Naar boven