Volkswagen te koop: tweedehands en nieuw

Volkswagen

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste VW modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Volkswagen: wagen van het volk

Volkswagen (VW) wordt opgericht op 4 januari 1937 door het Duitse Arbeidersfront. Het hoofdkwartier is gevestigd in Wolfsburg, Duitsland. VW is het basismerk van de Volkswagen Groep (VW Groep), de grootste autobouwer ter wereld.

VW Groep

De VW Groep, of Volkswagen Aktiengesellschaft (VW AG) in het Duits, is een Duitse multinational en autofabrikant. Net als VW zelf is de groep gevestigd in Wolfsburg, Nedersaksen. De bouwer ontwerpt, fabriceert en distribueert auto's voor passagiers of commerciële doeleinden, maar ook motorfietsen, motoren en turbomachinerie. Daarnaast biedt het bedrijf een aantal gerelateerde diensten aan, waaronder financiering, leasen en vlootmanagement. In 2016 wordt de VW Groep de grootste automaker ter wereld met een verkoop van 10,3 miljoen producties. Een leidende marktpositie wordt al twee decennia lang volgehouden. In 2011 staat het bedrijf al in de top 25 van de Forbes Global 2000, de lijst van de grootste bedrijven ter wereld. In 2016 is de VW Groep het zevende bedrijf van de Fortune Global 500, een lijst van de grootste beursbedrijven ter wereld. VW is ook een populaire tweedehands auto. De VW Groep heeft twee hoofddivisies: automotieven en financiële diensten. Hieronder vallen ongeveer 340 dochterondernemingen. Daarnaast onderhoudt de groep twee grote joint ventures in China: FAW VW en SAIC VW. Zo is de VW Groep actief in ongeveer 150 landen. De 100 productiefabrieken zijn actief in 27 landen.

VW merken

De VW Groep verkoopt (tweedehands) passagiersvoertuigen onder de merken Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Škoda en Volkswagen. Motorfietsen worden verkocht als Ducati. Commerciële voertuigen worden gemaakt door de merken MAN, Scania, Neoplan en VW Commercial Vehicles.

Beetle Volkswagen

De oorsprong van VW gaat terug naar de auto die wereldbekend werd als de VW Beetle (Kever), een creatie uit 1937. Aan het begin van de jaren 30 creëert de Duitse auto-industrie voornamelijk luxevoertuigen. De gemiddelde Duitser kan deze auto's zelden betalen en zoekt zijn heil vooral nog in motorfietsen. Slechts 1 op 50 Duitsers bezit een auto. Op zoek naar een bredere markt start een aantal bouwers aan verschillende volkswagenprojecten, die de creatie van een auto voor het gewone Duitse volk beogen. Uit deze drang ontstaan onder andere de Mercedes 170H, de Adler AutoBahn, de Steyr 55 en de Hanomag 1.3. Het verlangen naar zo'n betaalbare auto is overigens ook dan al niet nieuw. Béla Barényi ontwikkelt een eerste volkswagen halverwege 1920. Josef Ganz produceert even later de Standard Superior, die zelfs als Duitse volkswagen in de markt wordt gezet. Ook in Duitsland verschijnt tussen 1925 en 1928 de 2/10 PS Komissbrot van Hanomag. Dat is een kleine, goedkope auto met achtermotor. In Tsjechoslowakije rijdt ondertussen de Tatra T77 van Hans Ledwinka. Deze auto is erg populair bij de Duitse elite en wordt kleiner en betaalbaarder bij elke nieuwe productie. Al die jaren is ook de bekende Duitse ontwerper Ferdinand Porsche, oprichter van het luxemerk Porsche, op zoek naar een fabrikant voor zijn kleine familiewagen. Naar zijn gevoel zijn kleine auto's nog al te vaak gestripte luxevoertuigen. Zijn eigen volkswagen wordt echter vanaf nul opgebouwd. Dat proces begint in 1933. De auto heeft een luchtgekoelde motor en een bijzondere, keverachtige carrosserie. De motorkap wordt daarbij afgerond voor een betere aerodynamica. Die is nodig om de kleine motor optimaal te laten renderen.

VW en Hitler

In 1932 verschijnt nazikopstuk Adolf Hitler in het VW-verhaal. Hij is op zoek naar een voertuig dat twee volwassenen en drie kinderen kan vervoeren met een snelheid van 100 km/u. Zo wil hij de Duitse burger dezelfde kansen bieden als de door hem bewonderde Amerikanen. De volkswagen zou beschikbaar worden voor alle burgers van Hitlers Derde Rijk, voor een betaalbare prijs (van een kleine motorfiets), gedrukt door de overheid en afgestemd op het gemiddeld loon van de gemiddelde burger. Hitler lobbyt intensief voor de productie van zijn auto, maar het wordt al snel duidelijk dat private ondernemers niet in staat zijn om de auto te bouwen tegen de vooropgestelde verkoopprijs (van 990 Reichsmark). Hitler besluit daarom over te gaan tot de oprichting van een staatsbedrijf om het ontwerp van Ferdinand Porsche te produceren. Voor 5 Reichsmark per week kan de Duitser nu de Beetle kopen. Ongeveer 336.000 burgers schrijven zich onmiddellijk in. Prototypes voor de allereerste VW verschijnen zo vanaf 1938. De auto wordt eerst nog de KdF-Wagen genoemd (Kracht durch Freude, Kracht door Vreugde). Hij wordt geproduceerd in Stuttgart. Deze modellen zijn al voorzien van een luchtgekoelde motor, achteraan gemonteerd. Ook de opvallende, afgeronde kevervorm zit er al in. De VW is daarbij slechts één element in het KdF-programma, waarbinnen het Duitse volk bijvoorbeeld ook trips en vakanties kan opzetten. Het prefix volks- wordt niet alleen voor de Volkswagen gebruikt, maar bijvoorbeeld ook voor de nationale radiozender (Volksempfänger). Uiteindelijk wordt VW, zoals het vandaag de dag bekend is, opgericht op 28 mei 1937 als Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens GmbH (Gezuvor). De benaming Volkswagenwerk GmbH verschijnt op 16 september van hetzelfde jaar.

Operaties

Los van tweedehands activiteiten bereikt VW in 2010 een eerste jaarlijkse recordverkoop van 6,29 miljoen voertuigen. Het marktaandeel stijgt dat jaar naar 11,4%. In 2008 wordt VW de derde bouwer ter wereld om vanaf 2012 de tweede bouwer te worden. Plannen worden gesmeed om vanaf 2018 de toppositie van de markt te bereiken, waar de groep tegen 2016 effectief in slaagt. VW blijft ook een populaire tweedehands auto. De groep heeft fabrieken in veel werelddelen, waar telkens voertuigen worden gebouwd of samengesteld voor lokale markten. Naast fabrieken in Duitsland zijn er ook nog faciliteiten in Mexico, VS, Slowakije, China, India, Indonesië, Rusland, Maleisië, Brazilië, Argentinië, Portugal, Spanje, Polen, de Tsjechische Republiek, Bosnië en Herzegovina, en Zuid-Afrika.

VW en Porsche

Zoals het bovenstaande aantoont, heeft VW een bijzondere relatie met het luxemerk Porsche, een creatie van de maker van de allereerste Volkswagen, Ferdinand Porsche. De eerste Porsche, de 64 uit 1938, gebruikt tal van componenten uit de VW Beetle. De Porsche 356 uit 1948 doet dat ook. Op 6 mei 2009 smelten beide bedrijven (eindelijk) samen.